* Terugkerende onrust voor en tijdens het slapen
Relatie expert & vitaliteit coach Marieke Proper - Personal coaching & Counseling
Tips, informatie en steun

* Terugkerende onrust voor en tijdens het slapen

Als jij je zorgen maakt om je dierbare die kampt met een verslaving of psychisch probleem dan kan dit ten koste gaan van je nachtrust. Overdag heb je afleiding, andere kinderen, verplichtingen en dagelijkse routine waar je mee bezig bent, maar als je in je bed ligt beginnen ineens de zorgen. Wat spookt mijn dierbare nu uit? Hoe moet het nou? Komt het nog wel goed? Wat had ik nou anders kunnen doen? Waarom hebben we nu weer ruzie gemaakt? Hoe kan ik het oplossen? Etc. Heel vervelend, want de hele situatie kost al zo veel energie en als de zorgen ten koste gaan van de uurtjes slaap die je heel hard nodig hebt, raak je al snel oververmoeid of gefrustreerd als in slaap vallen nu juist niet lukt. 
Wat kun je doen?

  • Spreek met jezelf af om al je zorgen tien minuten aandacht te geven, denk er gedurende die tijd over na en schrijf je zorgen desnoods puntsgewijs op. Of schrijf een brief aan je dierbare, waarin jij je zorgen deelt. (het is onbelangrijk of je deze ook echt geeft) Besluit dan, alle zorgen zijn voor morgen, ik kan nu toch niks oplossen ik lig immers in bed en de rest van Nederland waarschijnlijk ook.
  • Pak een luchtig tijdschrift en lees tot je moe bent.
  • Kijk een luchtig tv programma voor het slapen gaan.
  • praat er even over met een partner of huisgenoot of bel een vriendin voor het slapen gaan die naar je luistert, zodat jij je hart kan luchten en het van je af kan praten, sluit af met een leuk onderwerp.
  • Eet 's avonds geen suikers. Ze geven extra energie en dat is nu juist iets wat je niet nodig hebt als je gaat slapen. (Geen koekjes of suiker in de thee dus.)
  • Geen koffie, maar dat lijkt mij logies.
  • Beperk alcohol gebruik. Inslapen lukt dan vaak wel, maar doorslapen of rustig slapen is onder invloed weer moeilijker.
  • Sporten is heel gezond, maar vlak voor je gaat slapen is het vaak juist een enorme oppepper, gezien de adrenaline die je aanmaakt. Een wandeling daarentegen maakt weer endorfine aan, een geluksgevoel en heeft een kalmerende werking. Ik prefereer  wandelen dus boven fanatiek sporten voor het slapengaan.
  • Heb je last van nachtmerries? Heel vervelend en beangstigend. onthoudt dan dat dit waarschijnlijk je verwerkingsproces is en niet een voorspelling. Deze dromen zijn nodig voor je geest om alles op de juiste plek te houden. Verwerken is een must. Geef je dromen dus de ruimte en praat er met je partner, therapeut of vriendin over, zodat ze niet in je hoofd blijven rondspoken. 
  • Als je enigszins invloed wilt uitoefenen op je dromen, denk dan vooral aan leuke dingen voor het slapengaan. Een leuke herinnering of gebeurtenis jaren terug of een vakantie, een huwelijksdag of je kind. In elk geval niet aan je dierbare die een moeilijke periode doormaakt, probeer het voor het slapengaan even buiten de slaapkamer te laten. Je hebt je nachtrust harder nodig dan ooit.
  • Heb vertrouwen, in jezelf en in je dierbare, en spreek dit in gedachten naar jezelf uit voor het slapengaan. Het komt allemaal goed.Ik kan dit aan en mijn dierbare zal zijn best doen om hieruit te komen. Blijf geloven in elkaar en de wonderen die bestaan.                                                    Sterkte  


0 Reacties op * Terugkerende onrust voor en tijdens het slapen:

Comments RSS

Voeg een reactie toe:

Je naam:
E-mailadres: (vereist)
Website:
Reactie:
Maak je tekst groter, vetgedrukt, schuingedrukt en meer met HTML tags. Zo werkt het.
Post Comment
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint