Gaat wat jij zegt, het ene oor in en het andere weer uit?
Relatie expert & vitaliteit coach Marieke Proper - Personal coaching & Counseling
Tips, informatie en steun

Gaat wat jij zegt, het ene oor in en het andere weer uit?

Wanneer een relatie gebukt gaat onder spanningen, verloopt de communicatie vaak of heel éénzijdig of geheel stroef. Voor alle partijen is dat vervelend en je houdt er een onbevredigd gevoel aan over. Al snel kom je tot de conclusie, dat dit een overeenkomstig gevoel is, dat je wel met elkaar deelt. 

Kan je er in je eentje voor zorgen dat de communicatie verandert/verbetert? Ja, er is meer mogelijk dan je misschien denkt. Je kunt daarnaast ook altijd je eigen gevoelens t.o.v. een situatie veranderen. Natuurlijk gaat dit niet van de ene op de andere dag. Het vereist veel flexibiliteit en inzet, en ook nog eens geduld. Rome is niet in één dag gebouwd. Verwacht dus niet gelijk wonderen, maar wees blij met ieder positief resultaat.  

Counseling heeft alles te maken met communicatie vaardigheden. Counseling is niet zozeer moeilijk, het vraagt des te meer om een open en onbevooroordeelde visie, dit is misschien wel het lastigste onderdeel. Ik zal met korte steek woorden en zinnen proberen uit te leggen wat counseling allemaal inhoudt. Als je het leuk vindt kun je ermee experimenteren. Het kan een relatie slechts ten goede komen. 

De onderstaande 'technieken' kun je in alle relaties in je dagelijks leven inzetten om relaties te verbeteren.   

  • Vragen stellen. (hoe, wat, wanneer, waar, vertel mij ....... ?)
  • Iemand uit laten praten (zonder in de rede te vallen)
  • Zorgvuldig met een vertrouwensband omgaan (niet roddelen)
  • Empathie tonen (laat merken dat je begrijpt wat iemand doormaakt)
  • De ander zelf oplossingen laten vinden voor zijn/haar problemen.
  • Luisteren. (ook naar non verbale communicatie)
  • Aandacht schenken (telefoon uit, computer aan de kant en er zijn, zonder afleiding)
  • Doorvragen (als je merkt dat het verhaal nog niet af is, stel nog een open vraag)
  • Pauze nemen, om de situatie later opnieuw te benaderen. (als emoties toch hoog oplopen)
  • De hele situatie in kaart brengen en er vanaf een afstand naar kijken. (helikopteren)
  • Gevoelens erkennen (begrijpen wat iemand doormaakt)
  • Zelfinzicht (wat kan ik hiervan leren?)
  • Zelfreflectie (hoe sta ik hier in? Waarom raakt het mij?)
  • Verandering toelaten (vereist een flexibele houding)
  • Begrip tonen (laten merken dat je iemand begrijpt, dit is iets anders dan goedkeuren!)
  • Doelstellingen stellen (waar wil ik met deze relatie naar toe?)
  • Reageren op een hulpvraag (Luisteren, aandacht schenken, of praktische hulp aanbieden)
  • Niet oordelen (vul niet voor een ander in)
  • Niet veroordelen (laat je mening achterwegen)
  • Niet beoordelen (laat iemand in zijn waarde)
  • Toegankelijk opstellen (een open houding, die vriendelijkheid uitstraalt)
  • Problemen samen onderzoeken (vragen stellen, aandachtig luisteren.)
  • Niet meteen oplossingen aandragen (wacht of iemand zelf tot een oplossing kan komen)
  • Op zoek gaan naar verbetering (wat zijn verbeterpunten, waar moet ik aandacht aan besteden)
  • Keuzes maken (Grenzen stellen, dit accepteer ik, tot hier help ik je!)
  • doelen stellen (We gaan vaker uit eten, Ik verander mijn gevoel t.o.v. de situatie)
  • Actie ondernemen (DOEN!)


Lees de lijst in alle rust een paar keer en probeer echt te begrijpen wat ermee wordt bedoeld. Heel vaak kleuren we gevoelens, antwoorden en situaties helemaal zelf in, terwijl het heel verfrissend kan zijn om er met een onbevooroordeelde open houding opnieuw in te stappen. Kun je het bovenstaande rationeel allemaal wel begrijpen, maar is het toch nog moeilijk om een situatie in de praktijk te veranderen? Wil je samen met mij eens praten en samen onderzoeken hoe je spanningen en negatieve gevoelens in communicatie kunt veranderen? Met een paar sessies boek je vaak al resultaat! 

Heel veel succes.

Marieke

ps; Wel wil ik benoemen dat een open en eerlijk gesprek met iemand onder invloed van stimulerende middelen ten alle tijden een oneerlijk gesprek oplevert. Iemand is immers niet zichzelf. Wil je toch graag een gesprek hebben met een bepaald persoon, spreek dan af op een moment dat iemand nuchter is, stel deze grens en neem jezelf in bescherming. 

0 Reacties op Gaat wat jij zegt, het ene oor in en het andere weer uit?:

Comments RSS

Voeg een reactie toe:

Je naam:
E-mailadres: (vereist)
Website:
Reactie:
Maak je tekst groter, vetgedrukt, schuingedrukt en meer met HTML tags. Zo werkt het.
Post Comment
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint