Moeite met grenzen aangeven? Lees hier wat tips!
Relatie expert & vitaliteit coach Marieke Proper - Personal coaching & Counseling
Tips, informatie en steun

Moeite met grenzen aangeven? Lees hier wat tips!

Een veel besproken onderwerp binnen de psychische hulpverlening is het aangeven van grenzen. Want als we dit niet hebben geleerd, op hele jonge leeftijd, hoe kunnen we het dan later alsnog leren?


  • Het kan! Dat is het goede nieuws. 
  • Het vergt oefening. Dat is een feit.
  • Het zal je omgeving (positief of negatief) verbazen. Dit is een gegeven. 

Een kleine peuter in de Nee fase is een mooi voorbeeld.
Die schreeuwt Neeeeeeeeeeee... Als hij/zij iets niet wil.

Als je een kleine peuter vroeg zijn stem ontneemt, dan kan hij of zij op latere leeftijd moeite krijgen met het aangeven van zijn of haar grenzen. Leer je peuter dus, (dat hij best nee mag zeggen) Nee, dank je zeggen. Hiermee boekt hij of zij waarschijnlijk veel meer succes, dan met Neeeeeeeeeeeee! En op alle andere momenten leer je hem of haar, dat nee willen iets anders is dan nee krijgen. Gezien de veiligheid, de gemaakte afspraken, etc, gaan we het toch doen, omdat...... (leg het hem of haar goed uit!) 

In de grote wereld moeten we immers ook dingen. Anders hebben we geen huis, geen boodschappen en geen kleding. We moeten voor onze basis behoeften werken, studeren, of meehelpen. 

Daarnaast wordt er ook het e.e.a. van ons verwacht. Dat we er verzorgd bijlopen, netjes a.b.n. praten en met Pasen bij onze familie eten. 

Maar hoe zit het met al die andere dingen die je constant doet. Moet je die allemaal blijven doen? Of kun je net als de peuter, Nee, dank je, leren zeggen tegen jezelf of anderen?

Ik noem een paar voorbeelden;

De was strijken.
De vuile kleren van de grond oprapen in de kamer van de kinderen.
Iedere avond uitgebreid koken, tafel dekken en afwassen voor het hele gezin.
Alle was draaien, schoonmaken, met kratten bier slepen.
Alle boodschappen, altijd halen.
Naar de clubjes rijden van de kinderen.
Meehelpen op school
De vuilniszak in de kliko, en een nieuwe zak erin.
Iedere avond naast een dronken man in slaap vallen. 
Zorgen voor een ander.
Ongepast of asociaal gedrag accepteren van anderen.
Te hard en te veel werken.
Te veel drinken.
Veel te veel eten (lees; ook snoepen)
Te veel roken
Te veel medicatie slikken.
Anderzijds destructief gedrag vertonen. 

Zolang het je niet stoort, het een ander of jezelf niet schaadt en je jezelf of een ander er mee kunt helpen, zeg ik! Blijf doen. 
Maar wanneer het gaat knagen, je irritaties voelt, of zelfs boos wordt, veel energie verbruikt (je gezondheid ernstig schade toebrengt) of jij je voor een karretje gespannen voelt. Dan is het tijd om aan je grenzen te gaan werken.

Het proces gaat kort gezegd, ongeveer als volgt.

Je vraagt je eerst eens af;


  • Wanneer en op welke momenten ervaar ik tegenzin, boosheid, drang of stress en bij welke liefdadigheid, bezigheden of acties. 

  • Hoe voelt die (tegen)zin precies? 

  • Aan welke behoeften voldoet het?

  • Hoe reageer ik hierop? (geef ik altijd toe aan de prikkel?)

  • Hoe zou ik het anders op kunnen lossen?

  • Is er iets dat ik liever zou willen, of belangrijker voor mij is op langere termijn?


Grenzen leren stellen is een proces. Het is niet iets dat je van vandaag op morgen gaat doen. Het zal geleidelijk steeds beter gaan, naar mate je leert aanvoelen wanneer iets tegen je (basis) gevoel in gaat. Deze herkenning is dan ook de eerste stap. 

Samen met een counselor, coach of andere hulpverlener kun je dit proces in werking stellen. Reacties van omgeving spelen en rol en hiermee zal je leren omgaan. Neem gerust contact op als jij merkt dat jouw grenzen vaak overschreden worden.. Door jezelf of anderen. 






0 Reacties op Moeite met grenzen aangeven? Lees hier wat tips! :

Comments RSS

Voeg een reactie toe:

Je naam:
E-mailadres: (vereist)
Website:
Reactie:
Maak je tekst groter, vetgedrukt, schuingedrukt en meer met HTML tags. Zo werkt het.
Post Comment
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint