Slecht slapen? De problemen en de oplossingen. Zo word je productiever!
Relatie expert & vitaliteit coach Marieke Proper - Personal coaching & Counseling
Tips, informatie en steun

Slecht slapen? De problemen en de oplossingen. Zo word je productiever!

Het laatste boek dat ik heb uitgelezen is BLIJF BETER! van Bram Bakker. Een aanrader voor de gezonde mens die beter wil blijven, maar ook voor mensen die willen weten wat ze zelf aan hun klachten kunnen doen om zich beter te voelen. Op dit moment lees ik mijn eigen boek HULP IN ZICHT. Ik heb het natuurlijk al ontelbare keren gelezen, maar nu lees ik het voor het eerst in boekvorm. Beide auteurs zijn het over één ding eens. Het slaap/waak ritme bepaald voor een groot gedeelte hoe jij je psychisch voelt. Bram Bakker durft zelfs te stellen dat hij gelooft dat een grote oorzaak van psychische problemen, zijn oorsprong vindt in slaapproblemen. En ikzelf merk niets anders. In mijn contacten met cliënten en ook in de wereld om mij heen. Vraag zelf maar eens een willekeurig persoon dat kampt met psychische problemen: 'hoe slaap jij?'   

Als mensen werkelijke problemen of zorgen hebben slapen ze slechter. Als ze slechts slapen ontstaan slaapproblemen. Naast de zorgen en werkelijke problemen, heb je dan dus ook slaapproblemen en als deze maar lang genoeg voortduren volgen onvermijdelijk een aantal psychische problemen! Dit wil je uiteraard voorkomen! Maar ook als je er al middenin zit, of ertegenaan hangt zoek je oplossingen. Er zijn dingen die je kunt doen en moet weten!

Slaapmedicatie is niet de ultieme oplossing! Helaas. Daarnaast wil je er niet iedere avond op inslapen, want dan loop je weer een risico op afhankelijkheid en het is ook nog eens ongezond. Een slaapmiddel is slechts een middel dat je helpt met inslapen. Vaak is het uitgewerkt voor je in je remslaap kan komen en dus wordt je weer wakker na twee, drie uur! 
Andere dingen werken vaak beter, maar vragen wel om aandacht, verandering in denken en doen en investering! Toch is dit een zeer waardevolle investering die je wel eens meer zou kunnen gaan opleveren dan alleen slaap. Denk aan hoeveel productiever je kunt zijn als je heerlijk hebt geslapen en je hebt er ineens veel voor over. Misschien ga je wel bakken met geld verdienen of krijgt je een leuke opslag. Verdwijnen een heleboel relatieproblemen (stuk minder prikkelbaar) of behoud je je baan, omdat je altijd op tijd bent of kom je op een heel goed idee. Een wakkere geest is nu eenmaal vele malen productiever en gezelliger dan een slaapkop! ;)  

Zelf spreek ik bij slaapproblemen vaak van een verstoord energie verbruik systeem.
Ik zal een paar voorbeelden opnoemen: 

  • Iemand ontspant op de verkeerde momenten, met de verkeerde middelen of activiteiten.

(denk aan uren hangen voor een TV, want ik ben zo moe! Of een fles wijn leeg drinken, want ik ben zo moe en gestrest) 

  • Iemand zit tot laat achter de PC (TV) De verlichting geeft een signaal af aan de hersenen dat het nog dag is en dus géén bedtijd! 
  • Te weinig seks. We zijn inmiddels met een groot aantal singles en ook de partners doen HET soms amper. dat is jammer en gaat ten koste van de goede nachtrust, want seks is juist een uitermate effectieve manier om ontspannen te worden en diep in te slapen.
  • Beweging als wandelen en sport, mits niet te laat op de avond zorgen voor fysieke moeheid! Dit is de moeheid die nodig is voor goede nachtrust. Geestelijk moe was je immers al en toch is dat niet voldoende om goed te slapen.

En ten slotte: Misschien voel je hem al aankomen. 

  • Alles wat we eten en drinken mag veel minder suiker bevatten. Dus laat die koekjes en chocolade staan. Ze geven je valse energie! Leer jezelf aan om koffie en thee (zo ie zo met mate) zonder suiker te drinken en mijd alcohol (vol met suiker). Eet voldoende (gezond) en gevarieerd!

Wil je je slaapproblemen zelf oplossen. Start met anders denken en doen! En wordt slaap-manager van je eigen leven! 


Wil je meer van mij lezen? Speciaal voor naasten van wie een dierbare kampt met psychisch problemen of verslaving schreef ik met mijn hart en hoofd het boek HULP IN ZICHT. Je kunt wel wat hulp gebruiken als naaste. Hoe ga je ermee om? Waar vind je de juiste hulp voor iemand? Wat kun je zelf doen? Nu bestellen, morgen in huis! 



0 Reacties op Slecht slapen? De problemen en de oplossingen. Zo word je productiever!:

Comments RSS

Voeg een reactie toe:

Je naam:
E-mailadres: (vereist)
Website:
Reactie:
Maak je tekst groter, vetgedrukt, schuingedrukt en meer met HTML tags. Zo werkt het.
Post Comment
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint