Even wat theorie over Angst, maak plaats voor zelfvertrouwen. Je kunt het zelf!
Relatie expert & vitaliteit coach Marieke Proper - Personal coaching & Counseling
Tips, informatie en steun

Even wat theorie over Angst, maak plaats voor zelfvertrouwen. Je kunt het zelf!

1 op de 5 mensen heeft last van een angststoornis, of heeft er één gehad. Angststoornis staat met stip op nummer één als we het hebben over mentale ziektes. 

En dat terwijl we rationeel inzien dat we vaker bang zijn voor wat nooit gebeurd dan voor dingen die daadwerkelijk plaatsvinden. 

Dingen die ons angst inboezemen hebben vaak te maken met:


  • Werk (lees voorbeeld 1 )
  • Kinderen (lees voorbeeld 2)
  • Financiën (lees voorbeeld 1)
  • Relaties (lees voorbeeld 1 en 2)
  • En ja hoor, onszelf! (beiden)

Onze angsten worden voor 10% bepaald door onze omgeving. Voor 40 % zit het in onze genen. (onze voorouders hebben ons hiermee onomkeerbaar belast, denk aan vechten of vluchten scenario's) En voor die andere 50% worden onze angsten beïnvloed door onze eigen gedachten, gewoonten en gevoelens. 


En dat laatste is goed nieuws. Het geeft je iets om mee te werken! Je kunt zelf invloed uitoefenen op je gevoelens (angsten), omdat je zelf dus een grote invloed kan uitoefenen op je gedachten, gewoonten en gevoelens? 

80% van de dingen die we de hele dag denken zijn negatief!
Pffffff... Dat is behoorlijk veel...
We hebben zo'n 60.000 gedachten per dag, en 95% daarvan zijn dezelfde gedachten als die van gisteren.

Een eerste stap zou dus kunnen zijn: Neem je eigen gedachten niet constant serieus!
Geef jezelf af en toe vrij om te denken wat je wil en anders te reageren dan je normaal zou doen! 

Negatieve gedachten hebben namelijk heel vaak negatieve gevolgen, doordat we negatieve acties ondernemen! 

De probleem oplos theorie (waar ik mee werk), werkt zich namelijk ook tegen je als je een negatieve actie onderneemt. We reageren meestal automatisch negatief op negatieve gedachten! Dit kan echter wel anders. Wat ik al zei: 50% bepalen we namelijk zelf en het gaat nu om deze 50%! Onze gedachten, gewoonten en gevoelens veranderen! 

Neem zelf controle en zet de autopilot uit!   

Hieronder volgen voorbeelden van hoe het vaak misgaat! En vervolgens hoe het beter kan.

Problemen>actie>resultaat>zelfvertrouwen

=

ANGSTIGE GEDACHTEN (over werk/financiën/relaties/onszelf) > FLINK ROKEN / SLECHT ETEN EN SLAPEN of KLAGEN> MEER ANGSTIGE GEDACHTEN EN SLECHTERE GEZONDHEID / JE RAAKT VERMOEID> VERLAAGD VERTROUWEN OM PROBLEEM OP TE LOSSEN!

Laten we nu eens de angstige gedachten proberen te verdrijven met EEN POSITIEVE EN DOELGERICHTE ACTIE!

ANGSTIGE GEDACHTEN > POSITIEVE HORMONEN AANMAKEN, BIJV. DOOR TE BEWEGEN/SPORTEN/MEDITEREN, IETS AARDIGS TEGEN EEN ANDER ZEGGEN, VIT. EN MIN. SLIKKEN OF JEZELF MOOI MAKEN EN NADENKEN OVER OPLOSSINGEN > JE VOELT JE FITTER/RUSTIGER/MOOIER MENS > ZELFVERTROUWEN GROEIT / JE VERTROUWEN OM MET ANGSTEN OM TE GAAN GROEIT. 

Nog een voorbeeld:

KIND SCHREEUWT(KRIJGT ZIJN ZIN NIET)/ANGST VOOR EIGEN REACTIE/ JE KAN HET NIET AAN> JE GAAT OOK SCHREEUWEN/OF GEEFT KIND TOCH ZIJN ZIN>RUZIE EN KIND DAT ZONDER GRENZEN OPGROEIT>JE VOELT JE SLECHTE MOEDER/ GEVOEL HET NIET AAN TE KUNNEN.

positieve draai

KIND SCHREEUWT(KRIJGT ZIJN ZIN NIET)/ANGST DAT JE HET NIET AANKUNT> LAAT KIND EVEN RAZEN/GEEFT HET NIET ZIJN ZIN>KIND KALMEERT/JIJ NEEMT HET OP SCHOOT EN LEGT KALM DE REGELS UIT> KIND LEERT REGELS/JIJ LEERT ZELFCONTROLE> ZELFVERTROUWEN GROEIT/JE VOELT JE GOEDE MOEDER (en weet, dit kan ik volgende keer aan).

Zo kunnen we onszelf al een heel eind de goede richting in helpen! En weet dat iedere verandering moeite kost! neem de moeite... :) 




0 Reacties op Even wat theorie over Angst, maak plaats voor zelfvertrouwen. Je kunt het zelf! :

Comments RSS

Voeg een reactie toe:

Je naam:
E-mailadres: (vereist)
Website:
Reactie:
Maak je tekst groter, vetgedrukt, schuingedrukt en meer met HTML tags. Zo werkt het.
Post Comment
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint